پنجره

سلام خوش آمدید

شناخت زمانه

جمعه, ۲۹ دی ۱۴۰۲، ۰۶:۳۸ ق.ظ

امام صادق علیه السلام میفرمایند :« العالمُ بزمانه لا تهجُمُ علیه اللوابس » . (منبع: تحف العقول/356)

وقتی شنیدمش از خودم پرسیدم، عالم بزمانه تو انتخاب هدف چه نقشی داره؟ اصلا به هم مرتبط هستند یا نه؟

ادامه دادم :
درباره اینکه دین یعنی چی؟ چه کاری از اسلام ساخته است؟ چه دردی رو دوا میکنه؟ مطالب ناب و جواب های تو خال زنی از علماء شنیدم .

اما، تکلیف من این وسط چیه؟
برای خودم دو فرضیه تصور کردم:

شکل اول : با توجه به شرایط خودم و جامعه امروزم آیا باید دوباره خودم برم از بای بسم الله تا تای تمّتِ منابع دین رو بخونم و درس بدم بعد که به یک طرح کلی رسیدم بیام به دیگران فهمیده هام رو انتقال بدم ؟

شکل دوم : یا نه همین معارفی که از گذشتگان به دستم رسیده رو سینه به سینه بسپارم به نسل امروز و آینده؟ منافاتی هم نداره در کنارش به پژوهش و تحقیق خودم رو هم داشته باشم؟

شکل سوم رو اما یکی دیگه بهم گفت :
اصلا حرف جایی دیگه اییه!
اول و دومی که گفتی به خاطر اینه که ... .
یادت باشه همیشه سوال آدم رو جلو نمیبره. نشانه فهم و پیشرفت نیست. سوال رو باید تحلیل کنی. تو پرسیدی چه هدفی باید داشته باشم و با نگاه به این حدیث انتخاب هدف چه جوری میشه و دو شکل به بحث گذاشتی. اما اینکه چرا این سوال در تو طرح شد و چرا دنبال هدف افتادی رو یادت رفت؟ باید به این هم فکر کنی. در غیر اینصورت این موضوع برات روشن نمیشه و جا نمی افته!

ادامه دارد ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.